Vosk už dávno nepatří jen na lyže. V posledních letech se stále více cyklistů přiklání k voskování řetězu a vosk na řetěz pomalu nahrazuje tradiční mazání olejem. Horké voskování řetězu má totiž nesporné výhody, pojďme se na ně podívat.
Proč voskovat řetěz?
Správná údržba řetězu je klíčová pro hladký chod vašeho kola. A z dlouhodobého hlediska má horké voskování oproti mazání navrch. Na mastný olej se totiž lepí prach a nečistoty. Vosk ale zůstává po zaschnutí suchý. Výsledkem je čistší pohon, nižší tření a delší životnost komponentů.
HLAVNÍ VÝHODY VOSKU NA ŘETĚZ:
01. Čistší pohon: Řetěz zůstává po navoskování suchý, takže nepřitahuje tolik špíny. Vaše kazeta, převodníky a přehazovačka zůstanou déle čisté. Čísté zůstanou i vaše ruce při údržbě nebo interiér auta při převozu kola v kufru.
02. Delší životnost pohonu: Na řetězu namazaném olejem ulpívají během jízdy prach, písek a nečistoty. Vzniká tím brusná pasta, která urychluje opotřebení řetězu i ostatních částí pohonu. Vosk minimalizuje kontakt těchto částic s kovem, čímž výrazně prodlužuje životnost celého systému.
03. Nižší tření: Horký vosk snižuje tření mezi řetězem a ozubenými koly, což šetří energii a zajišťuje plynulejší jízdu. To se projevuje tišším chodem a teoreticky i úsporou wattů.
04. Snazší údržba: Naolejovaný řetěz byste v ideálním případě měli po každé jízdě otřít a znovu naolejovat. Protože při otírání řetezu setřete hadříkem i olej. Vosk zůstane na řetězu, i když z něho setřetet nečistoty.
05. Odolnost vůči vodě: Vosk se na řetězu udrží i v mokrých podmínkách déle než většina olejů, což zajišťuje konzistentnější výkon a ochranu.



Zdroj: Schindler
Německý Bosch pro rok 2025 představil novou generaci nejpopulárnějšího motoru Performance Line CX. Pátá generace této jednotky slibuje tišší provoz a plynulejší a citlivější podporu šlapání. Jaké další inovace nový motor přináší?
Praktičtější a chytřejší
Vylepšení se dotkla jak softwaru, tak hardwaru. Kryt motoru z hořčíku přinesl váhovou úsporu o cca 100 g oproti předchůdci a úprava převodovky znamenala redukci hlučnosti až o 50 %. Počet montážních bodů Němci zredukovali ze tří na dva. Znamená to za prvé váhovou úsporu, za druhé snadnější integraci motoru do rámu a větši volnost pro výrobce při navrhování elektrokol.
Motor dostal nové a lepší senzory, které citlivěji a přesněji reagují na jezdcovo chování. Kromě senzoru kadence a kroutícího momentu je tu nově i interciální senzor, který dokáže rozpoznat jestli kolo jede z kopce, nebo do kopce. Podle toho pak lépe vyhodnocuje situaci na trati a přesněji dávkuje sílu.



Myslí na jezdce
Přesné a plynulé dávkování síly motoru je obzvlášť důležité ve stoupáních a při rozjezdech do kopce. Nová podpora UPHILL (asistent rozjezdu do kopce) nabízí plynulý nárůst síly a odbourává nepříjemné "kopnutí" od motoru, kvůli kterému měla elektrokola v příkrých kopcích tendenci stavět se na zadní. Se stoupáními souvisí i další nová funkce motoru Performance Line CX 5. generace — Hill Hold. Ta zabraňuje nechtěnému couvání při zastavení ve svahu.

|
Bosch Performance Line CX
7 klíčových vlastností pohonu 5. generace:
— lehčí o cca 100 g než předchozí generace — plynulejší a citlivější podpora šlapání — nová funkce Hill Hold zabraňuje couvání ve svahu — asistent rozjezdu do kopce — snížená hlučnost až o 50 % — nová 800Wh baterie o cca 500 g lehčí než původní 750 Wh — možnost rozšíření kapacity baterie až na 1050 Wh
|
Nový motor, nová baterka
Spolu s novým motorem uvedl Bosch na trh i nové baterie PowerTube 600 a 800 Wh. Ty nabízí vyšší kapacitu a menší hmotnost. Pro představu, 800Wh baterka teď váží 3,9 kg, což je o cca 500 g méně než 750Wh předchůdce. Kapacitu baterie si s přídavnou baterií Bosch Powermore 250 Wh můžete navýšit až na 1050 Wh a prodloužit si dojezd.
Vychytávky pro větší komfort i bezpečí
Jako každý moderní výrobce e-bike systémů má i Bosch svou mobilní appku. Na pár kliknutí máte hotovo. Aplikace Bosch eBike Flow pak nabízí nepřeberné množství funkcí a nastavení. Poladit si tam můžete jízdní režimy, natáhnout mapy nebo sledovat stav baterie, jízdní data a váš výkon. Nabízí i funkci uzamknutí kola digitálním klíčem, nebo digitální blokaci baterie tak, aby nešla použít v žádném jiném elektrokole.
K nejnovějším bezpečnostním prvkům pak patří i ABS. Brzdný systém známý z aut v Bosch přepracovali na kola. Přední brzdu tak monitoruje systém, který zabraňuje zablokování předního kola a zajišťuje lepší kontrolu brzdění i na strmém či kluzkém povrchu.
Knog, technicky nekonvenční značka osvětlení známá posouváním hranic designu, oznamuje vzrušující partnerství s EF Education-EasyPost a EF Education-Oatly, silničním cyklistickým týmem.
Cíle partnerství
Cílem partnerství společnosti Knog s EF Pro Cycling je podpora viditelnosti a bezpečnosti cyklistů po celém světě. Toto partnerství spojuje inovativní designový étos společnosti Knog s prvotřídními odbornými znalostmi EF Pro Cycling na kole i mimo něj.
„Ve společnosti Knog nás přitahuje spojení inovací a výkonu,“ řekl Hugo Davidson, generální ředitel společnosti Knog. „Partnerství s EF Pro Cycling je pro nás velmi vzrušující příležitostí; těšíme se na podporu týmu, který ztělesňuje našeho rebelského ducha a nekonvenční filozofii.“

Lachlan Morton, cyklista EF Pro Cycling, vyjádřil nadšení z partnerství: „Jsem opravdu nadšený, že letos budu spolupracovat s Knogem. Začal jsem testovat některé jejich světla během mé loňské jízdy kolem Austrálie a byl jsem velmi ohromen výkonem a jednoduchostí designu. Malé a uživatelsky přívětivé, přitom s působivým množstvím lumenů a výdrží baterie. Široká škála produktů znamená, že mi kryjí záda od nočních vyjížděk, kde je klíčové, abych viděl trať, až po každodenní jízdy, kde je pro bezpečnost zásadní, abych byl viděn. Používání produktů navržených v Austrálii je pro mě navíc příjemný bonus.“
Toto partnerství nejen zvyšuje bezpečnost jezdců EF Pro Cycling, ale také překlenuje propast mezi technickými inovacemi a cyklistickou kulturou, čímž upevňuje pozici společnosti Knog v popředí současného cyklistického designu.